Nawigacja

Modelowy Sklep 2025

Modelowy Sklep, centralny punkt targów RetailShow, to miejsce w którym każdy odwiedzający, może sprawdzić funkcjonowanie prezentowanych tam innowacji. Tegoroczna ekspozycja przybliży nowatorskie rozwiązania i najnowsze trendy w projektowaniu przestrzeni handlowych.

Okiem projektantki

Kolejny raz Sklep Modelowy pokaże Państwu najnowsze trendy w wyposażeniu sklepów dla branży spożywczej. Coraz częściej Inwestorzy decydują się w swoich sklepach na rozwiązania premium, aby budować atmosferę jakości, świeżości  i autentyczności. Celem jest budowanie zaangażowania podczas zakupów , pozytywnego doświadczenia a poprzez to zwiększenie wartości koszyka. opisuje Ewa Gawroniak z pracowni Ego-Studio shop design, projektantka Modelowego Sklepu. — Współczesne sklepy delikatesowe coraz częściej wykorzystują naturalne materiały, takie jak drewno, kamień i metal, tworząc ciepłą i autentyczną atmosferę. Popularne są otwarte układy przestrzeni, które pozwalają klientom łatwo zobaczyć świeże produkty, obserwować przygotowanie jedzenia i poczuć większą więź z procesem zakupowym. Oświetlenie jest starannie zaprojektowane, aby podkreślać produkty premium — stosuje się mieszankę ciepłego oświetlenia ogólnego i punktowego, które uwydatnia sery, wędliny i wypieki. Zrównoważony design odgrywa kluczową rolę — integruje się energooszczędne urządzenia chłodnicze, strefy z ekologicznymi opakowaniami oraz materiały nadające się do ponownego użycia. Wiele sklepów dodaje obecnie małe strefy degustacyjne lub miejsca w stylu kawiarni, tworząc przestrzeń, w której klienci mogą odpocząć, spróbować produktów i doświadczyć bardziej angażujących zakupów.


    5 zasad projektowania sklepu

  • Pierwsze wrażenie robimy tylko raz. Strefę wejściową projektujemy tak, aby zbudować atmosferę jakości i autentyczności. Szukamy motywów przewodnich w najbliższym otoczeniu sklepu, aby klient poczuł się " u siebie " Na wejściu pojawiają się tu sezonowe produkty lub produkty na specjalne okazje. Strefy food to go dla bardziej zapracowanych Klientów oraz świeże produkty.
  • Naturalnie prowadząca trasa zakupowa – Ścieżka klienta powinna być planowana w sposób intuicyjny, bez poczucia wymuszonego „labiryntu”. Komunikacja wizualna, układ wyposażenia, podział na strefy asortymentowe podkreślony różnicami w oświetleniu, pozwalają klientowi poruszać się w sposób płynny i swobodny po sklepie. Alejki są krótkie, ustawione prostopadle dzięki czemu Klient może zmieniać kierunek, wracać do wcześniejszych miejsc bez poczucia straty czasu. 
  • Punkty Magnesy i strefy dedykowane – Tworzymy się specjalne „momenty zatrzymania”, czyli miejsca, gdzie klient może zwolnić kroku. To często półki z produktami premium, wyspy degustacyjne i promocyjne czy małe bary kawowe. Sprzyjają one dłuższemu pobytowi w sklepie, zaangażowaniu Klienta i spontanicznym zakupom.
  • Personalizacja i wygoda – Projektanci dbają o to, by klient czuł się zaopiekowany. Na pierwszy plan wysuwa się strefa live cooking,  gdzie możemy zaobserwować kucharzy przy pracy i kupić gotowe ciepłe dania na wynos. Łatwy dostęp do personelu, możliwość profesjonalnej konsultacji (np. przy wyborze win lub serów) wpływają na subiektywne poczucie komfortu.  Dodatkowo pojawiają się kasy samoobsługowe lub mobilne metody płatności dla klientów w pośpiechu.
  • Ostatni etap –zakończenie zakupów i czas na chwilę przyjemności. – Strefa alkoholowa połączona jest najczęściej ze strefą prezentową z upominkami i słodyczami premium. To tu kończymy zakupy i ta strefa ma pozostawić pozytywne, końcowe wrażenie.

Dobrze zaprojektowana ścieżka klienta nie tylko zwiększa sprzedaż, ale sprawia, że zakupy stają się doświadczeniem – spokojnym, intuicyjnym i zapamiętywalnym. — podkreśla Ewa Gawroniak.

 

ORIENTACYJNE KOSZTY UDZIAŁU

W sprawie udziału w projekcie informacji udziela Wojciech Smoktunowicz
tel. 883-773-306, wsmoktunowicz@ecppolska.pl